Diploma pendidikan awal kanak kanak

Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak

MOHE/MQA:
(R2/0112/4/0020) (01/29) (MQA/FA 1703)

Diploma
7 Semester / 2 Tahun 6 Bulan
100% PTPTN Disediakan
Daripada
RM 750.00sebulan
RM 22,500.00 jumlah yuran pengajian

Mengapa Kursus ini

Program Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak bertujuan untuk menyediakan peluang pembangunan profesional untuk bakal guru prasekolah untuk memiliki kelayakan diploma. Khususnya, program ini melengkapkan pelajar dengan pengetahuan, kemahiran dan kecekapan untuk mereka bekerja dalam industri yang melibatkan kanak-kanak seperti prasekolah, penjagaan kanak-kanak dan pusat pembangunan, pusat pengayaan kanak-kanak, pusat permainan kanak-kanak, taman tema dan sebagainya.

Di UNITAR, selain pembelajaran fizikal di dewan kuliah atau pembelajaran dalam talian,murid juga diberi peluang untuk melakukan aktiviti dalam simulasi bilik yang memberikan pengalaman sebenar pendidikan awal kanak-kanak. Melalui kursus ini, pelajar akan dinilai berdasarkan projek berasaskan nilai yang akan merangku- mi kerja lapangan dalam kumpulan atau individu untuk memberi pelajar pengala- man kehidupan sebenar dalam industri Pendidikan Awal Kanak-Kanak dan juga melalui peperiksaan akhir.

  • Bilik Simulasi Prasekolah untuk Pelajar ECE

Di UNITAR, kami inginkan pelajar kami melangkaui pembelajaran fizikal di dewan kuliah atau pembelajaran dalam talian. Oleh itu, pelajar diploma ECE kami diberi peluang untuk menjalankan pelajaran dan aktiviti di dalam bilik simulasi untuk memahami peranan mereka sebagai guru prasekolah atau tadika.

  • Ahli Akademik Berpengalaman dengan Pengetahuan Industri Berkaitan

Sebahagian daripada pensyarah kami datang daripada latar belakang pengajaran prasekolah, yang mana pelajar boleh mendapat manfaat daripadanya semasa program diploma. Mereka akan mempelajari selok-belok operasi prasekolah dan cabaran dunia sebenar.

Sukatan pelajaran diploma merangkumi rujukan kurikulum yang berbeza, termasuk KSPK dan GENIUS (sebelum ini dikenali sebagai PERMATA). Antara subjek yang akan dipelajari ialah teknik bercerita, pergerakan kreatif, boneka dan bermain peranan (role-play).

  • Bidang Ilmu

Berikut adalah beberapa bidang yang akan diliputi oleh pensyarah ECE:

  1. Pengurusan Pendidikan Awal Kanak-Kanak

Asas dan metodologi pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak kecil.

       2. Perkembangan Kanak-kanak

Peranan penting orang dewasa dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran yang merangsang untuk pelajar muda sejak lahir hingga usia prasekolah.

        3. Aktiviti Kanak-kanak

Reka bentuk kondusif “bilik darjah bermain” dengan protokol keselamatan serta sumber dan kaedah pengajaran untuk menggalakkan kreativiti kanak-kanak.

  • Gunakan Pengalaman Kerja Anda untuk Mendaftar di UNITAR!

Melalui APEL, individu yang bekerja boleh memanfaatkan pengalaman kerja anda untuk kemasukan ke Universiti Antarabangsa UNITAR. Selain itu, anda juga akan mendapat peluang untuk mengurangkan tempoh dan kos pengajian.

Jika anda memohon melalui APEL, syarat kemasukan untuk ke Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak (Tahap 5, MQF) adalah seperti berikut:

  1. menjadi warganegara Malaysia
  2. berumur lebih daripada 20 tahun
  3. mempunyai pengalaman kerja yang relevan / pembelajaran pengalaman terdahulu
  4. telah lulus penilaian APEL

 

  • Prospek Kerjaya
  • Pembantu jagaan kanak-kanak
  • Pendidik Seni Kanak-kanak
  • Pendidik Bahasa Kanak-kanak
  • Pembantu Pusat Pendidikan
  • Guru
     
MOHE/MQA:
(R2/0112/4/0020) (01/29) (MQA/FA 1703)

"*" indicates required fields

Hidden
Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Maklumat Kursus

Syarat Kemasukan Program

  • Lulus SPM atau yang setaraf dengannya, dengan sekurang-kurangnya tiga (3) kepujian dalam mana-mana mata pelajaran; ATAU
  • Lulus STPM atau yang setaraf dengannya, dengan mendapat sekurang-kurangnya Gred C (CGPA 2.0) dalam mana-mana mata pelajaran; ATAU
  • Lulus STAM dengan minimum Gred Maqbul; ATAU
  • Lulus SKM Tahap 3 dalam ‘Pengasuhan Awal Kanak-kanak/Prasekolah / Early Childcare for Children/Pra-School’ tertakluk kepada kelulusan Senat dan WAJIB menghadiri kursus bridging; ATAU
  • Lulus Sijil Pendidikan Awal Kanak-Kanak atau yang setaraf dengannya; ATAU
  • Lulus BTEC Tahap 3 dan lulus SPM atau yang setaraf dengannya, dengan sekurang-kurangnya satu (1) kepujian dalam mana-mana mata pelajaran; ATAU
  • Mana-mana Sijil yang diiktiraf atau yang setaraf dengannya.

KEPERLUAN BAHASA INGGERIS

Pelajar Antarabangsa
  • Skor minima 5.0 untuk IELTS ATAU 
  • Skor minimum 42 untuk TOEFL ATAU setara dengannya
Modul Teras Program
  • Introduction to Child Development
  • Family and Community in Early Childhood Education
  • Curriculum for Early Childhood Education
  • Guiding Child Behaviour
  • Teaching and Learning Approaches in Early Childhood Programme
  • Health and Nutrition for Young Children
  • Approaches in Teaching Arts and Creativity for Young Children
  • Approaches in Teaching Science and Mathematics for Young Children
  • Movement and Physical Intelligence for Young Children
  • Safety and Environmental Management for Young Children
  • Teaching English for Young Children
  • Creative Learning Through Play
  • Approaches in Teaching Affective Development for Young Children
  • Pendekatan Pengajaran Bahasa Melayu untuk Kanak-Kanak
  • Approaches in Teaching Music for Young Children
  • Planning and administering in Early Childhood Programme
  • Assessment in Early Childhood Education
  • Entrepreneurship in Early Childhood Programme
  • Micro Teaching
  • Practicum
  • Critical Thinking
  • Community Service

 

Modul Teras Universiti
  • English 1
  • English 2
  • English 3
  • Critical Thinking
  • Basic Mandarin / Arabic
Modul MPU
  • Penghayatan Etika dan Peradaban / Bahasa Melayu Komunikasi 1 (Int)
  • Skills Enhancement
  • Culture and Society
  • Community Service
  • Pembantu pusat Penjagaan Kanak-kanak
  • Guru Seni Kanak-Kanak
  • Guru Bahasa Kanak-kanak
  • Pembantu Pusat Pendidikan

Hasil Pembelajaran Program (PLO) program ini adalah untuk menyediakan graduan yang mampu:  

  1. Menangani peranan dan kepentingan kurikulum dan persekitaran pembelajaran dalam pendidikan anak-anak kecil, dan merupakan penggerak di balik tabir sebarang program ECCE melalui prinsip dan kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur.
  2. Dari Perkembangan Bayi Baru Lahir, Perkembangan Bayi, Perkembangan Anak Kecil,Perkembangan kanak-kanak prasekolah dan peranan orang dewasa dalam mewujudkan rangsangan persekitaran.
  3. Menjalinkan hubungan dalam kalangan pendidik, ibu bapa, komuniti dan kanak-kanak untuk mengubah pembelajaran awal konvensional kepada pembelajaran yang berterusan dan bermakna.
  4. Pembelajaran berasaskan industri dan Latihan Idustri.
  5. Pentadbiran dan pengurusan sekolah termasuk undang-undang dan peraturan serta pemasaran dan kewangan untuk menguruskan sekolah dan perniagaan dengan berkesan. 
Refresh_font_awesome

Muat Turun Risalah

"*" indicates required fields

Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Download Brochure

"*" indicates required fields

Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Download Brochure

"*" indicates required fields

Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.