Diploma pendidikan awal kanak kanak dalam talian

Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak – Dalam Talian

MOHE/MQA:
(R2-DL/0112/4/0045) (05/29) (MQA/FA 1883)

Diploma
7 Semester / 2 Tahun 6 Bulan
100% PTPTN Disediakan
Daripada
RM 700sebulan
RM 21,000.00 jumlah yuran pengajian

Mengapa Kursus ini

Anda kini boleh memilih untuk mengikuti program ini dalam Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu.

Program Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak adalah bertujuan untuk memberi peluang pembangunan dan latihan profesional bagi prospek guru prasekolah supaya memiliki kelayakan diploma. Secara khusus, program ini melengkapkan pelajar dengan pengetahuan, kemahiran dan kecekapan untuk mereka bekerja di industri yang melibatkan kanak-kanak seperti prasekolah, pusat penjagaan dan pembangunan kanak-kanak, pusat pengayaan kanak-kanak, pusat permainan kanak-kanak, taman tema dan sebagainya.

Di UNITAR, selain daripada pembelajaran fizikal di dewan kuliah atau pembelajaran dalam talian, pelajar juga diberi peluang untuk melakukan aktiviti di bilik simulasi yang memberikan pengalaman sebenar pendidikan awal kanak-kanak. Melalui kursus ini juga, para pelajar akan dinilai berdasarkan projek berasaskan nilai yang akan merangkumi kerja lapangan dalam kumpulan atau secara individu untuk memberi pengalaman sebenar kepada pelajar dalam industri pendidikan awal
kanak-kanak dan juga melalui peperiksaan akhir.

MOHE/MQA:
(R2-DL/0112/4/0045) (05/29) (MQA/FA 1883)

"*" indicates required fields

Hidden
Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Maklumat Kursus

Syarat Kemasukan Program

  • Lulus SPM atau yang setaraf dengannya, dengan sekurang-kurangnya tiga (3) kepujian dalam mana-mana mata pelajaran; ATAU
  • Lulus STPM atau yang setaraf dengannya, dengan mendapat sekurang-kurangnya Gred C (CGPA 2.0) dalam mana-mana mata pelajaran; ATAU
  • Lulus STAM dengan minimum Gred Maqbul; ATAU
  • Lulus SKM Tahap 3 dalam ‘Pengasuhan Awal Kanak-kanak/Prasekolah / Early Childcare for Children/Pra-School’ tertakluk kepada kelulusan Senat dan WAJIB menghadiri kursus bridging; ATAU
  • Lulus Sijil Pendidikan Awal Kanak-Kanak atau yang setaraf dengannya; ATAU
  • Lulus BTEC Tahap 3 dan lulus SPM atau yang setaraf dengannya, dengan sekurang-kurangnya satu (1) kepujian dalam mana-mana mata pelajaran; ATAU
  • Mana-mana Sijil yang diiktiraf atau yang setaraf dengannya.

KEPERLUAN BAHASA INGGERIS

Pelajar Antarabangsa
  • Skor minima 5.0 untuk IELTS ATAU 
  • Skor minimum 42 untuk TOEFL ATAU setara dengannya
Modul Teras Program
  • Introduction to Child Development
  • Family and Community in Early Childhood Education
  • Curriculum for Early Childhood Education
  • Guiding Child Behaviour
  • Teaching and Learning Approaches in Early Childhood Programme
  • Health and Nutrition for Young Children
  • Approaches in Teaching Arts and Creativity for Young Children
  • Approaches in Teaching Science and Mathematics for Young Children
  • Movement and Physical Intelligence for Young Children
  • Safety and Environmental Management for Young Children
  • Teaching English for Young Children
  • Creative Learning Through Play
  • Approaches in Teaching Affective Development for Young Children
  • Pendekatan Pengajaran Bahasa Melayu untuk Kanak-Kanak
  • Approaches in Teaching Music for Young Children
  • Planning and administering in Early Childhood Programme
  • Assessment in Early Childhood Education
  • Entrepreneurship in Early Childhood Programme
  • Micro Teaching
  • Practicum
  • Critical Thinking
  • Community Service
Modul Teras Universiti
  • English 1
  • English 2
  • English 3
  • Critical Thinking
  • Basic Mandarin / Arabic
Modul MPU
  • Penghayatan Etika dan Peradaban / Bahasa Melayu Komunikasi 1 (Int)
  • Skills Enhancement
  • Culture and Society
  • Community Service

  • Pembantu pusat Penjagaan Kanak-kanak
  • Guru Seni Kanak-Kanak
  • Guru Bahasa Kanak-kanak
  • Pembantu Pusat Pendidikan

Hasil Pembelajaran Program (PLO) program ini adalah untuk menyediakan graduan yang mampu:  

  1. Menangani peranan dan kepentingan kurikulum dan persekitaran pembelajaran dalam pendidikan anak-anak kecil, dan merupakan penggerak di balik tabir sebarang program ECCE melalui prinsip dan kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur.
  2. Dari Perkembangan Bayi Baru Lahir, Perkembangan Bayi, Perkembangan Anak Kecil,Perkembangan kanak-kanak prasekolah dan peranan orang dewasa dalam mewujudkan rangsangan persekitaran.
  3. Menjalinkan hubungan dalam kalangan pendidik, ibu bapa, komuniti dan kanak-kanak untuk mengubah pembelajaran awal konvensional kepada pembelajaran yang berterusan dan bermakna.
  4. Pembelajaran berasaskan industri dan Latihan Idustri.
  5. Pentadbiran dan pengurusan sekolah termasuk undang-undang dan peraturan serta pemasaran dan kewangan untuk menguruskan sekolah dan perniagaan dengan berkesan.
Refresh_font_awesome

Muat Turun Risalah

"*" indicates required fields

Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Download Brochure

"*" indicates required fields

Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Download Brochure

"*" indicates required fields

Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.